Soczyste jabłka, pachnące figi, nasycone słońcem migdały i winogrona – wszystkie te owoce są największym skarbem w dobrze zagospodarowanym ogrodzie. Wiele gatunków specjalnie wyhodowanych drzew owocowych odznacza się szczególnym pięknem i dlatego z powodzeniem można je sadzić jako drzewa ozdobne – wszystkie upiększają ogród. Same owoce nadają się także do dekoracji stołu. Są również owoce, które bardzo głęboko uwikłane zostały
w wydarzenia znaczące, wręcz rozstrzygające dla dziejów ludzkości. Może warto zapoznać się z ich symboliką?
cytryna
Kojarzona jest z goryczą, niepowodzeniem i rozczarowaniem. Niemniej w sztuce chrześcijańskiej symbolizować może również wierność.
gruszka
Kształt gruszki, nasuwający na myśl kształty kobiecego ciała, zapewne zdecydował o łączeniu jej z wyobrażeniami miłości i macierzyństwa (Jung 1981).
W starożytnej Grecji gruszka związana była z Afrodytą i Herą; wytrzymałość grusz uczyniła z niej symbol długowieczności.
jabłko
Jabłoń przybyła z bardzo daleka. Jej owoc ongiś podobno otrzymała w darze od Dionizosa bogini piękności i miłości. Od razu okazał się przedmiotem sporów, i to zaciekłych. Jabłko stało się też przyczyną upadku kwitnącego azjatyckiego miasta i śmierci młodych bohaterów po obu stronach; cierpień i zdrad oraz trudnych powrotów, Odyseusz przez dwadzieścia lat będzie błąkał się z dala od stron rodzinnych i utraci całą swoją flotę, Agamemnon, oplątany siecią, skończy śmiercią gwałtowną we własnym domu. W „Księdze Rodzaju” zerwany przez Ewę zakazany owoc nie został bliżej określony. Jednakże późniejsi komentatorzy utożsamiali go z jabłkiem. Dlatego też jabłko stało się symbolem kuszenia. Jabłko związane jest również z poznaniem – poznaniem zakazanym. I nieodmiennie – z trudami, trwogami, waśniami. Nie mówiąc już o awanturze, wywołanej rzuceniem jabłka niezgodny na stół bogów, owoc ten zawsze przyciągał powszechną uwagę (ryc. 3). Wystarczy pomyśleć o jabłkach z sadu Hesperyd: aby je zerwać, Herakles, syn Zeusa, będzie musiał stawić czoło trudom i niewygodom, zetrzeć się z bogiem mórz Nereuszem, wędrować aż do rubieży świata, w pobliże Wysp Szczęśliwych. A i tam jego znoje nie skończą się jeszcze, gdyż, aby dotrzeć do złotych jabłek, które od Gai, Matki-Ziemi, otrzymała w darze Hera z okazji zaślubin z królem bogów, będzie musiał na koniec zmierzyć się ze smokiem. To nie wszystko; pokonany smok zostanie uniesiony do nieba, gdzie przemieniony w gwiazdozbiór Węża, będzie czyhał na Pannę. Hesperydy, zrozpaczone po utracie owoców, obdarzonych darem proroczym złotych jabłek, ulegną, zdaje się, przemianie w drzewa – wiąz, topolę, wierzbę. We wszystkich prawie kulturach europejskich w jabłku widzi się ucieleśnienie miłości, małżeństwa, wiosny, młodości, płodności oraz długowieczności (Kopaliński 1991). W przedstawieniach malarskich, jabłko – umieszczone w paszczy małpy bądź węża ucieleśniało grzech pierworodny. W obrazach przedstawiających Chrystusa trzymającego jabłko lub sięgającego po nie symbolizowało odkupienie (niekiedy w podobnym charakterze pojawia się też granat, pomarańcza, wiśnia).
migdał
Symbolizował czystość i niepokalane poczęcie (Cirlot 2001). W świecie starożytnym sok migdałowy utożsamiano z nasieniem. Towarzysz bogini ziemi Kybele, czczonej później w Rzymie, miał zostać poczęty właśnie z migdała, czystego owocu natury. W „Biblii” znakiem, że Bóg wybrał Aarona na kapłana, była laska z migdałowca, która cudownie zakwitała i wydawała owoce. Echa tej symboliki dostrzec można także w zwyczaju umieszczania w średniowieczu wizerunku Chrystusa i Marii
w mandorli, aureoli o kształcie migdała.
winogrono
Winne grona symbolizowały odkupienie. Bardziej popularne były jednak skojarzenia z gościnnością i biesiadami ku czci jesiennych plonów. Wino, powstające z przekształconego w procesie fermentacji soku winogron i wywierające przemożny wpływ na ludzi pijących, stanowiło ważny symbol przemiany. Symbolika ta oraz przypominająca krew barwa czerwonego wina określiły jego sakramentalne znaczenia (Forstner 1990). Wino zaczęto wytwarzać na Bliskim Wschodzie przynajmniej pięć tysięcy lat temu. Widziano w nim znak siły przyrody i ożywiającego się dobroczynnego ducha. Zwyczaj wylewania wina na ziemię podczas uczty symbolizował płodność i życie po śmierci (Winniczuk 1983). W kulcie greckiego boga Dionizosa (rzymskiego Bachusa) wino stanowiło symbol ekstatycznego związku z bogiem. W wierze chrześcijańskiej symbolika wina zyskała nową formę: „Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we mnie, a Ja w nim” – mówi Chrystus („Ewangelia wg św. Jana”) [6,56]Średniowieczne wizerunki ukazujące Chrystusa stojącego w tłoczni opierały się na słowach św. Augustyna, określających Zbawiciela jako „liść wytłoczoną w tłoczni”. W niektórych przedstawieniach „ukrzyżowania” krzyż przekształca się w tłocznię przygniatającą Chrystusa. Z drugiej strony, krew wypływająca z wyciskanych gron symbolizować może – jak w „Apokalipsie” (14,19) – gniew Boży.
wiśnia
W Japonii była symbolem samurajów – twarda pestka wewnątrz krwistoczerwonego miąższu nasuwała poetyckie skojarzenia z kastą wojowników (Cirlot 2001). W ikonografii chrześcijańskiej wiśnia zastępuje często jabłko w roli rajskiego owocu. Ponieważ wiśnia zaczyna kwitnąć zanim pojawią się na niej liście, symbolizuje także człowieka przychodzącego na świat nago. (ślósarska 1994) W przeszłości ogrody dostarczały głównie owoców na potrzeby gospodarstwa domowego. Drzewa, krzewy i inne rośliny owocowe były stałą częścią dobrze zagospodarowanego ogrodu, który pełnił zarówno funkcje ozdobne, jak i użytkowe. Czasy się zmieniły, a wraz z nimi urządzanie ogrodów. Pierwszą ofiarą zmian padła uprawa drzew owocowych. Przyczyn tego było kilka, ale główną był brak miejsca. Drzewa owocowe były duże, nowoczesne ogrody zaś małe. Dzisiaj brak miejsca nie stanowi już przeszkody, gdyż wiele drzew owocowych można szczepić na podkładkach karłowych. Takie małe drzewa owocowe doskonale nadają się nawet do najmniejszych ogrodów, w których mogą być wspaniałym elementem dekoracyjnym.
Tablica I. Rośliny poświęcone bogom w mitologii greckiej i rzymskiej
cyprys dąb dereń dyptam jesionolistny lilia mak mirt narcyz oliwka piołun wawrzyn winorośl zanokcica zboże |
Plutonowi Zeusowi, Jowiszowi Apollinowi Selenie, Lunie Herze, Junonie Demeter, Certerze, Hypnosowi, Morfeuszowi Afrodycie, Wenus Demeter, Cererze Atenie, Minerwie Artmidzie, Dianie Apolinowi Dionizosowi, Bachusowi Plutonowi Demeter, Cererze |
Tablica II. Przegląd symboliki roślin w czasach średniowiecza
Bluszcz |
– wiecznie zielony – symbol wiecznie trwającego życia – symbol poślubionych (m.in. zakonników) w ogrodzie świętego Kościoła (św. Augustyn) |
Bukszpan |
– symbol nadziei, emblemat nieśmiertelności |
Cedr |
– symbol Chrystusa, Kościoła i Matki Bożej |
Cis |
– symbol nieśmiertelności |
Cyprys |
– symbol pobożności i Najświętszej Maryi Panny |
Dąb |
– symbolika siły Kościoła – w tle np. św. Hieronima, symbol duchowe cnoty tego Świętego |
Drzewo |
– symbol Raju-Ogrodu, Chrystusa, zmartwychwstania |
Fijołek |
-symbol pokory, skromności |
Figowe – drzewo |
– symbol grzechu pierworodnego – również symbol krzyża i zbawiciela – symbol maryjny (drzewo, które wydało owoc – Chrystusa) |
Hyzop |
– symbol oczyszczenia (św. Augustyn) – symbol miłości bliźniego (Caritas) |
Granat, jabłko |
– symbol Kościoła, który przez cierpienie Pana i męczenników jaśnieje najpiękniejszą czerwienią – symbol ascetyzmu życia okrytego tajemnicą przed zewnętrznymi wpływami – symbol obrazu wielorakiego sensu słowa Bożego spisanego – Emblemat zakonu Bonifratów – oznaczający miłość, która otwiera się i oddaje bliźniemu |
Gaj granatów |
– symbol dziewictwa i duchowej doskonałości Matki Boskiej |
Jabłoń, jabłko |
– Chrystus przybity do krzyża, jak jabłko (św. Ambroży) – w ręku Dzieciątka zapowiada zbawienie |
Kwiat |
– Chrystus sam jest kwiatem, który wyrósł z korzenia Jessego |
Kwiaty |
– kościoła: dzieci, wierni – małżeństwa: sakramenty |
Krokus (szafran) |
– symbol miłości (1 Kor 13,13) |
Lilia |
– czystość, wstydliwość – symbol dziewictwa, Maryja – Niepokalanie Poczęta – symbol Kościoła – „Dziewica wśród pogan i Żydów” – symbol łaski |
Migdałowiec, gałązka |
– symbol Chrystusa |
Mirt |
– symbol Chrystusa (św. Hieronim) – symbol cnoty (św. Grzegorz) – symbol wstrzemięźliwości, współczucia wobec bliźniego – gałązki z liliami obok Maryi symbol Jej pokory, czystości |
Ogród |
– symbol Raju, Kościoła |
Oliwne drzewo |
– oliwa olejem liturgicznym – znak wiecznego pokoju |
Gałązka oliwna |
– symbol obrony i błogosławieństwa – w przedstawieniach z Maryją symbol drzewa, które zrodziło owoc – Chrystusa |
Orzech |
– symbol wcielenia Chrystusa, orzech ukrywa zalążek życia – symbol doskonałości |
Palma |
– symbol męczeństwa i zwycięstwa zmartwychwstałego Chrystusa – symbol ostatecznego zwycięstwa i wiecznej nagrody (Ap 7,9) – znaki uwielbienia Chrystusa, które głoszą zwycięstwo (św. Augustyn) – jako tło postaci – symbol rajskiego ogrodu w niebie – symbol nagrody dla dobrego chrześcijanina (2 Tm 4,7) |
Pinia, szyszka |
– symbol drzewa życia – symbol źródła życia (studnie na Dziedzińcu Piniowym – na babtysterium – symbol drogi do zbawienia i raju prowadzącej przez chrzest – symbol przyszłego wiecznego życia (św. Ambroży) |
Powój |
– symbol miłości bliźniego – pnący się, symbol wiecznego szczęścia niebieskiego |
Mandragora |
– symbol miłości między Bogiem a człowiekiem, która rozwija się w Kościele (św. Ambroży) – symbol tajemnicy Chrystsua (Cyryl Aleksandryjski) |
Róża |
– symbol oczekiwania, nadziei – symbol Eucharystii – płatki róży, symbol pięciu ran Chrystusa – symbol Niepokalanej Marii Dziewicy – wianek różany symbol Madonny i bractwa różańcowego |
Wawrzyn |
– obok Maryi symbol dziewictwa i czystości – emblemat sławy ziemskiej i wiecznej |
Wierzba |
– symbol czystości – symbol chrztu – oznacza ludzi świętych i wierzących (św. Hilary) |
Winna latorośl |
– symbol Eucharystii – Boży napój życia |
Cedr, cyprys, oliwka, pinia i platan |
– symbole Raju, a w późnym średniowieczu symbole Maryjne |
Literatura:
- Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1994,
- Cirlot J. E., Słownik symboli, Znak, Kraków 2001
- Encyklopedia Biblii, Świat Książki 1997
- Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, PAX, Warszawa 1990
- Jung C. G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Czytelnik, Warszawa 1981
- Kopaliński W., Słownik symboli, Oficyna wydawnicza Rytm, Warszawa 2001
- Macioti J., Mity i magia ziół, Universitat, Kraków 1998
- Ślósarska J., W świetle symboli, Samira, Łódź 1994
- Winniczuk L., Ludzie zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu; PWN, Warszawa 1983